Hvad er Interim Management?
En Interim Manager er en erfaren leder, der fokuserer på resultater. Når en organisation mangler en ressource eller den rette kompetence til et konkret projekt, en forandring eller ledig stilling, er Interim Management en sikker, hurtig og omkostningseffektiv løsning. En Interim Manager er ansat i en begrænset periode og kan starte med meget kort varsel. På den måde får du adgang til de rette kompetencer, præcis når din organisation har brug for det.

Fokus er på at forbedre og skabe forandring
En Executive Interim Manager driver forandring eller varetager en ledig stilling
En Interim Manager har lang erfaring med ledelse og forandringsprocesser i et komplekst miljø. Med en baggrund fra den private eller offentlige sektor, har en Interim Manager valgt at trække sig fra en fast stilling for at påtage sig tidsbegrænsede Interim opgaver. Som virksomhed får man gavn af en erfaren Interim Managers kompetencer , som kan skabe langsigtede resultater. Interim Manageren får selv en alsidig hverdag, med mange forskellige arbejdsopgaver.
Som regel er forandring et gennemgående ord, for de fleste Interim-opgaver. At gå til en opgave, med ét klart mål, er som oftest det, der driver en Interim Manager. Derudover, er Interim Managers drevet af at lede og skabe udvikling hos dem selv og deres kollegaer, og ikke er bange for at smøge ærmerne op og arbejde hands-on, da de fleste opgaver netop kræver både strategisk og operationelt arbejde.
Syv eksempler på typiske opgaver inden for Interim Management
1. Økonomidirektøren har forladt virksomheden, og der er ingen afløser på plads.
Ledelsen beslutter at ansætte en Interim CFO, der kan varetage stillingen, indtil den faste CFO er fundet og kan begynde. Fordi Interim CFO’en er overkvalificeret til de daglige arbejdsopgaver, gennemgår vedkommende, effektivt, diverse processer og strukturer, og overdrager en velfungerende virksomhed til den nye CFO.
Bevar momentum i forretningen.
2. Et datterselskab klarer sig dårligt og har røde tal på bundlinjen.
Det vides ikke, hvor problemet ligger. Den nuværende administrerende direktør varetager ikke sin stilling tilfredsstillende, og en midlertidig direktør, en Interim CEO, engageres til at analysere forretningen og tydeliggør problemet. Informationen gives videre til ledelsen og bestyrelsen. En turnaround udføres af en Interim CEO.
3. Et komplekst infrastrukturprojekt skal gennemføres, og der mangler den rette projektlederkompetence.
Der er brug for en person, der tidligere har drevet store, komplekse byggeprojekter. Opgaven indebærer et samarbejde med mange interessenter, et stramt budget og tidsplan, samtidig med at trafikken skal flyde uden større forstyrrelser. En Interim PMO, der har løst dette før og som har et godt kendskab til branchen, til ledelse og operationelt arbejde, bliver valgt til opgaven.
En midlertidig fabrikschef er engageret til at lukke driften i Sverige, på bedst mulig måde, mens produktionen fortsætter til sidste dag. Nye lokaler findes, maskiner flyttes, og personale ansættes. Interim Manageren sikrer at produktionen i Polen er sat op inden for den aftalte tid og det aftalte budget.
Gennemfør jeres strategiske projekter.
5. En familievirksomhed opkøbes af en PE-virksomhed med stærke vækstambitioner.
Den nuværende ledelse har ikke evnen til at drive denne vækst, og en midlertidig administrerende direktør, en Interim CEO, med baggrund inden for salg, udpeges af de nye ejere. Interim CEO’en kan hurtigt træde til og drivevæksten. Når målene, i henhold til den opstillede forretningsplan, er nået, kan en ny administrerende direktør overtage en velfungerende virksomhed.
Få ressourcer til forandringer.
6. En virksomhed mangler lederskab, og personalet er ineffektivt og umotiveret.
Personalet har været i virksomheden længe og er imod nye og mere effektive måder at arbejde på. For at øge produktionen, effektiviteten og forbedre ledelsen og virksomhedskulturen, ansættes en Interim HR Manager til at gennemgå eksisterende kompetencer og analysere behovet for nye ressourcer. Interim HR Manageren støtter ledelsen i arbejdet med værdier, lederudvikling og nye processer.
7. Virksomhedens Group Business Controller er sygemeldt i mindst seks måneder.
Stillingen er forretningskritisk, og en Interim Business Controller er engageret til at varetage arbejdsopgaverne, indtil medarbejderen er tilbage igen.
Læs mere om Functional Specialists her.

Som Interim Manager skifter man til et højere gear, for hurtigt at finde løsninger, skabe resultater og levere værdi. Man kan hvile når opgaven er løst!
Hvad er forskellen mellem Interim Management og ledelseskonsulenter?
Svaret er enkelt: En ledelseskonsulent analyserer, rådgiver og anbefaler, hvad der skal gøres, for at opnå det ønskede resultat. En Interim Manager gør det samme men implementerer også anbefalingerne, som et fuldgyldigt medlem af organisationen.
Kvalitet, styrke og forpligtelse
Siden 2000 har Nordic Interim Danmark udbudt kvalificerede og globale interim-aktiviteter med fokus på kvalitet, kompetencer og implementering. Vi tilbyder Executive Interim Management-løsninger til kritiske og komplekse forretningsmæssige udfordringer. I Danmark, Norden og resten af verden, for både den private og offentlige sektor.
Udover vores netværk af Executive Interim Professionals, kan vi med egen erfaring fra industri- og handel samt den offentlige sektor, bidrage med rådgivning og viden gennem hele processen. Fra analyse og strategi til eksekvering, evaluering og opfølgning.
Læs artikler og interviews om Interim Management her.