Interim Managers

7 features of Interim Managers

En Interim Manager er oplagt når en virksomhed møder forandring

Interim Managers kan håndtere udfordringer, udføre transformationer og besætte en midlertidig ledig stilling. Vi ved at alle opgaver er forskellige. Uanset den konkrete opgave, får I, med en Interim leder, præcis hvad I har brug for. En Executive Interim Manager er en løsning på det konkrete problem. En Interim Manager fokuserer fuldt ud på den givne opgave og har ofte stor værdi ved blandt andet strategiprojekter og implementeringer.

Læs mere om vores tjenester her.

Ofte stillede spørgsmål om Interim Managers

Hvad er en Interim Manager?

Interim Management giver virksomheden adgang til en leder med meget erfaring, når deres egne ressourcer ikke er fyldestgørende. Det kan blandt andet være ved udfordringer inden for vækst, kriser eller ved ledige stillinger.

En Interim Manager er en person med meget erfaring inden for ledelse og vækst i komplekse situationer. Interim manageren har en baggrund inden for ledelse i en kommerciel eller offentlig virksomhed. Ofte har Interim manageren valgt at fratræde en fastansættelse, for at påtage sig tidsbegrænsede interim-opgaver. Det giver en hverdag med en bred vifte af arbejdsopgaver og gode muligheder for udvikling. På den måde kan vores kunder få et samarbejde med en Interim, der har stor erfaring med lige præcis deres problematik.

Hvad er forskellen mellem en Interim Manager og en Management Consultant?

Executive Interim Management har den ene fod i headhunting-branchen og den anden i ledelsesrådgivning. Vi har listet de primære forskelle mellem de to nedenfor:

Interim ManagerManagement Consultant
Hovedfokus
At gennemføre og drive forandring for at opnå resultaterAnalyse, rådgivning, overførsel af praksis, løsnings forslag og/eller projektledelse
Kompetencer
Basere eksekvering primært på baggrund af langvarig driftserfaring, lederskab og branche-/funktionel erfaring. I visse tilfælde med tidligere arbejde som konsulent?Basere eksekvering primært på baggrund af metoder, processer og analyser kombineret med industriel/funktionel praksis indsamlet fra konsulentvirksomheden?
Metode for eksekvering
Fungere som en del af din organisation, ofte med budget og/eller ansvar for P/L (overskud og tab)Fungere uden for de organisatoriske rammer (ofte i program-/projektform)
Alder
40+ afhængig af branchen og den funktionelle baggrundTypisk 25-35 år gammel
Loyalitet
Fuldstændig loyal over for dig som kunde og dine mål. Rapporterer til dig som en medarbejder. Intet incitament til at sælge dig flere Interim ManagersLoyal over for dig som en kunde, men også over for hans/hendes konsulterende virksomhed
Hvornår er en Interim Manager en god løsning?

En Interim Manager er især en god løsning, når I øjeblikkeligt har brug for en erfaren leder eller specialist inden for et bestemt område. Det kan være, at rekruttering er for tidskrævende og/eller klassisk ledelsesrådgivning ikke kan sikre jer de nødvendige kompetencer. Det kan være alt fra at udfylde en ledig stilling, reorganisering af en virksomhed i forbindelse med digitale forandringer, udvidelse, internationalisering, frasalg af virksomheder eller lignende. At samarbejde med en Interim, er kort sagt, en hurtig, effektiv og sikker løsning.

Læs mere om vores tjenester her.

Hvilke roller kan en Interim Manager udfylde? 

Interim CXO & Interim Executives

  • CEO/Group CEO / Chief Executive Officer
  • CFO / Chief Financial Officer
  • CTO / Chief Technology Officer
  • CIO / Chief Information Officer
  • COO / Chief Operating Officer
  • SVP / Senior Vice President
  • BU Manager / Business Unit Manager
  • VP Sales / Vice President Sales
  • SVP Marketing / Senior Vice President Marketing
  • SVP Operations / Senior Vice President Operation
  • SVP / Senior Vice President
  • R&D / Research & Development
  • HR / Human Resources

Læs mere om Executive Management her.

Program Manager & Project Managers

  • PMO / Head of Program Office
  • Project Office Director
  • Senior Project Director

Læs mere om PMO/Project Management her.

Head of Key Functions

  • Head of Business Development
  • Head of Communications
  • Finance Manager / CFO
  • Head of Group Finance / Group Accounting Manager
  • Head of Accounting / Accounting Manager
  • Head of Business Control
  • HR Manager
  • Site Manager
  • Production Manager
  • Logistic Manager
  • Purchasing Manager
  • R&D Manager
  • Project Manager

Læs mere om Functional Specialists her.

Andre vigtige specialister

  • Treasurer
  • Legal / General Counsel
  • Quality Manager / Kvalitetschef
  • Press Officer

Læs mere om Functional Specialists her.

Hvilke udfordringer kan en Interim Manager løse?

Gennem årene har vi opbygget et stort nationalt og internationalt netværk inden for samtlige brancher. Her er blandt andre profiler med baggrund inden for ledelseskonsultation og som har meget erfaring med implementering af programmer og projekter, samt at skabe vækst.

Hvor lang tid varer en opgave?

Normalt strækker en opgave sig over 6-12 måneder, i nogle tilfælde længere. Det forekommer hyppigt, at samarbejdet forlænges eller formålet udvides undervejs, hvis det understøtter hovedopgaven og begge parter ser en fordel i det.

Hvor meget koster det at hyre en Interim Manager?

Prisen for at hyre en Interim Manager gennem Nexus Interim, afhænger fuldstændig af den konkrete opgave. Herunder hvilke kompetencer den specifikke opgave kræver, samt dens formodede varighed. Vi gennemgår sammen de forskellige faktorer, for at lave et prisestimat, der kan imødekomme kunden og tiltrække en Interim-profil med de bedste kompetencer.

Læs artikler og interviews om Interim Management her.